DROOMREIS.reismee.nl

Het weer in Siberié / en wat over Siberié

het weer op het moment in Siberié

11 juli

Vrij zonnig

Max: 25 °C
Min: 13 °C
Zonduur: 75%
Neerslagkans: 25%

klimaat Bodumgebruik

Siberië kent een extreem landklimaat, met zeer strenge winters en uiterst grote temperatuurcontrasten tussen winter en zomer. Door verschillende gebergtes in het oosten, liggen de temperaturen in Oost-Siberië gemiddeld wat lager in de winter dan in West-Siberië. De laagste temperaturen van het noordelijk halfrond worden er gemeten, zij gaan tot - 70°C. Tijdens de zomer, die slechts enkele maanden duurt, kan de temperatuur oplopen tot meer dan 30°C. Het verschil tussen de laagste en hoogste temperatuur ooit gemeten bedraagt dus meer dan 100°C, dit is een wereldrecord. Zie ook: Ojmjakon. Veel van de grond is moerasgrond, die ongeschikt is voor de landbouw. Andere grote gebieden, de taiga, zijn bebost, daarboven ligt de bostoendragordel en het noordelijkste deel van Siberië bestaat uit extreem koude toendra. De ondergrond is permanent bevroren, dit heet permafrost.

Het zijn enorme afstanden we reizen van af Moskou 7 Sep. vertrek 21.35 zo'n 5642 km met de trein door Siberië .Aankomst 12 Sep.7.30uur .in Ulaan Bataar ,Mongolië . Met uitzicht uit de trein van eindeloze vlaktes en Bossen . Tachtig procent van de bomen in de vochtige bosgebieden van de taiga bestaat uit dennen, sparren, zilversparren en lariksen; bomen die in tegenstelling tot de meeste loofbomen uitstekend tegen de strenge winters bestand zijn. Echter ook loofbomen als berken, enkele soorten populier, wilgen en lijsterbes komen er voor. Onderweg kom je helemaal tot rust werd mij verteld wat lezen kletsen met reisgenoten onderweg bij de stop plaatse inkopen doen bij die vrouwtjes met die doorleefde koppie's die je kent uit films en tv .Er wordt van alles aan geboden voor ontbijt en lunch /brood/koekjes/fruit/koolsalade /eieren/e-d . Warm eten doe je in de restauratierijtuig waar je al voor Eu 8.00 á la carte kan eten .

Omvang

Momenteel wordt de naam Siberië gebruikt voor het federale district Siberië. Het historische en geografische Siberië is echter groter en omvat het grootste deel van het Federaal District Oeral en een deel van het Federaal District Verre Oosten (Jakoetië).

Het noorden van Kazachstan wordt ook tot Siberië gerekend

Oppervlakte

Geografisch gezien heeft Siberië binnen Rusland een oppervlakte van 10.006.400 km'2, waarmee het ongeveer 59% van het totale grondgebied van Rusland beslaat en ongeveer 23% van geheel Azië .

Onderweg passeren we het Baikalmeer waar we zo ongeveer 200 km langs rijden met een maximale diepte van 1642 meter en de oppervlakte van 31.500 km² (ongeveer zo groot als België) is het Baikalmeer het diepste meer en het grootste zoetwaterreservoir ter wereld.

Rivieren in

Siberië

Het gebied wordt doorsneden door een aantal van de grootste rivieren ter wereld; de Ob, de Jenisej en de Lena. Die is 4400 km lang Andere grote rivieren zijn onder andere de grensrivier Amoer, de Olenjok en de Indigirka. Behalve de Amoer stromen al deze rivieren naar de Noordelijke IJszee.

Het dierenrijk

In het ecosysteem van de steppe komt een uitgebreide verzameling vogels voor en in de woestijn leven diverse zeldzame gerbils en jerboa's en de gevlekte bunzing. De bergen bieden een goede schuilplaats aan de sneeuwpanter, die wereldwijd met uitsterven wordt bedreigd, de argali (reuzenschaap) en de Siberische steenbok (Capra sibirica). Het meer is een belangrijke habitat voor watervogels en trekvogels die vanuit Siberië op weg zijn naar het zuiden

Zo dat was mijn verhaal over Siberië .Met een beetje van mijn zelf en beetje van wikipediA

. je moet een keus maken het is zo'n enorm land met een lange geschiedenis . tot de volgende keer

Vrgr jan

lucia

is weer een mooi en interessant verslag heb nog niet alles doorgenomen maar heb nog tijd dat ene beestje vond ik wel wat op je lijken met die pootjes omhoog glimlach

lies en wiel.

he jan vergeet niet zelf mee te gaan he ?
Kijk uit voor brandplekken daar in rusland.
Wij wensen je een mooie reis en kom gezond weer terug.
gr, uit het mooie zuiden. Beesel