DROOMREIS.reismee.nl

2 daags bezoek aan Moskou

Moskou, het hart van Rusland

Moskou spreekt tot de verbeelding. Kom je voor de eerste keer in de Russische hoofdstad, die tien miljoen inwoners telt, dan zal je eerste indruk er één zijn van brede straten met stenen blokken. De duistere Sovjetgebouwen doen voor de westerse toerist waarschijnlijk bevreemdend aan. Toch schuilt er achter deze stad meer dan je zult vermoeden. Moskou is zo groot dat je er gerust langere tijd kunt vertoeven, zonder je te vervelen. Er is gewoon teveel te zien!

Het hart van de stad is het Rodeplein met het Kremlin, je kunt er niet omheen. De voormalige macht van de Sovjet-Unie begroet je nog op iedere straat. Een bezoekje aan de oude symbolen ervan, zoals het Leninmausoleum is absoluut de moeite waard. Reis zeker ook eens met de Moskouse metro. Elk station op zich is een kunstwerk waar je je uren aan kunt vergapen. Deze ga ik zeker bezoeken en ook gebruik van maken je komt snel bij de mooiste plaatse .In de stad zelf sta je meer in de file dan dat je rijd vertelde ze mij

Moskou is ook de stad van opera en ballet. Het wereldvermaarde Bolsjojtheater trekt jaarlijks duizenden geïnteresseerden die zich laten betoveren door de fantastische voorstellingen .Daar zal ik niet heen gaan ballet is nou niet mijn ding .Een mooie opera zou ik wel best willen zien en of ik het mooi vind ? daar kom ik dan vanzelf achter .Al hoefje daar niet voor naar Moskou in Bergen op Zoom komen per seizoen ook prachtige opera's voorbij .

Wat ik zeker wil bezoeken is de Basiliuskathedraal

De Basiliuskathedraal is één van de belangrijkste symbolen van Moskou en dé blikvanger van het Rode Plein. Deze kathedraal werd gebouwd in opdracht van Ivan de Verschrikkelijke. De kerk moest herinneren aan de verovering van het Mongoolse Kazan in 1551. In 1561 werd het gebouw voltooid. Eén van de verhalen die over de kathedraal de ronde doen is dat Ivan de architect van het bouwwerk blind liet maken, zodat hij nooit meer zoiets moois als dit bouwwerk zou kunnen voortbrengen. De Kathedraal werd gebouwd volgens de traditionele Russische houtarchitectuur. Het gebouw is een echte wirwar van koepels en torentjes. De acht oogverblindende kapellen zijn een eerbetoon aan de veldtocht van Ivan tegen de Mongolen. De centrale kapel herbergt de resten van de ‘heilige dwaas' .Dit ga ik op dag 2 bezoeken dat ik in Moskou ben . Maandag 6 september kom ik s ‘morgens 7.uur in Moskou aan vanuit St. Petersburg ( zie verhaal over St. Petersburg) De eerste dag heb ik geen excursie geboekt enmoet ik het zelf uitzoeken Er hangen ook allemaal prijs kaartjes aan de excursies.

Ik heb ook niet de lotto gewonnen hè .Maar ik blijf het wel geweldig vinden dat ik zo'n reis mag maken , en je kan nou eenmaal niet alles zien .Wat ik ook hoop te kunnen bezoeken is het Novodevitsji-klooster

Het middeleeuwse Novodevitsji-klooster (Jonkvrouwenklooster) is het bekendste klooster van Moskou. In tegenstelling tot andere klooster is dit goed gespaard gebleven tijdens de Sovjetperiode.

Vasili III van Moskovië stichtte het klooster in 1524. De gebouwen waren een schuilplaats voor adellijke vrouwen die zich uit de wereld wilden terugtrekken. Zo woonden de zus en de eerste vrouw van Peter de Grote er een tijd. In de helft van de 18de eeuw had het klooster al bijna 15.000 landbouwers in dienst. In 1812 probeerde Napoleon het klooster op te blazen, maar de nonnen slaagden erin de gebouwen te redden. In 1922 sloten de Bolsjewieken het klooster en vormden het om tot een museum, waardoor het van de vernietiging gered werd. Pas in 1994 mochten de nonnen terug in het klooster trekken. .En is het nu ook weer te bezichtigen .Om alle kerken kloosters ed. te bezoeken moet je wel een maand daar zijn ,maar ik krijg zo wel een indruk van Moskou .Dinsdag avond 7sep om 21.35 worden we op de trein gezet om op 12 september s'morgens 7.30 in Ulaan Bataar de hoofdstad van Mongolië aan te komen .Vandaar transfer naar Terelij N.P .En verblijf daar 4 nachte in een gerkamp .De volgende keer meer daar over ( Bron wikipeda) wordt vervolgd

Reacties

Reacties

lucia

ik denk dat je 20 dagen tekort hebt om dit alles te zien maar inderdaad je krijgt een indruk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!