DROOMREIS.reismee.nl

kirgizié

Hier wat meer over Kirgizié .Ze vroegen van de week of ik nog steeds zin had om die reis te maken ? Ik vroeg waar om niet ? nou het is daar niet pluis in rusland ,ik zeg het hoort niet meer bij Rusland. En het ligt 775 km van af Krasnojarks een plaats die ik ook aan doe ,en 775 km van af moskou ,waar de treinreis begint.

Kirgizië of Kyrgyzstan (officiële naam Kirgizische Republiek) is een in Azië en grenst aan Oezbekistan, Kazachstan, China en Tadzjikistan. De helft van het land ligt boven 3000 meter hoogte in het Tiensjangebergte. Tot 1917 werd het land bewoond door jagers en rondtrekkende boeren. In 1936 werd Kirgizië een socialistische sovjetrepubliek. Bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie verklaarde Kirgizië zich onafhankelijk (1991) en in 1993 werd een grondwet van kracht die het staatshoofd verregaande bevoegdheden geeft

Op 15 december 1990 van Kirgizische Socialistische Sovjetrepubliek gewijzigd in de Republiek Kirgizië (of Kirgizstan). Staatshoofd werd de in oktober 1990 gekozen president Askar Akajev. Reeds in 1991 nam het parlement wetten aan om de economie te hervormen. Tijdens de Augustus-staatsgreep in Moskou, probeerden conservatieve communisten in Kirgizië president Akajev tevergeefs ten val te brengen. Op 31 augustus 1991 riep Kirgizië de onafhankelijkheid uit

In april 2010 zijn er opnieuw demonstraties met als aanleiding de arrestatie van oppositieleiders, onder wie voormalig presidentskandidaat Almazbek Atambajev en pogingen van de zittende regering om de vrijheid van meningsuiting te beknotten en de media in hun werk te belemmeren. Op 7 april vallen er minimaal 58 doden en er zouden zeker vijfhonderd mensen gewond zijn geraakt bij bloedige betogingen in de hoofdstad: Bisjkek. Ook meldt de oppositie dat zij de macht in het land heeft overgenomen na deze bloederige rellen. Na deze rellen heeft de oppositie, onder leiding van Roza Otoenbajeva de macht gegrepen. Zij zoeken nu steun bij Rusland, omdat ze niet te vrede zijn over het beleid van Amerika.

Toerisme

Het toerisme is in Kirgizië in ontwikkeling. In de afgelopen jaren is er een netwerk van logies bij lokale families ontstaan. De opbrengsten uit deze activiteiten komen rechtstreeks ten goede aan de families. Dit netwerk wordt Community Based Tourism (CBT) genoemd

Wordt vervogld

thera

hallo jantje
het komt steeds dichter bij voor je
t is wel rommelig daar
maar als jij gaat is het wel over hopen we dan
vele groetjes thera

divar

hoi jantje
nu eerst nog wodka leren drinken wat je niet op kan breng je maar mee naar huis.