DROOMREIS.reismee.nl

beijing (Peking)

Beijing (Peking)

met Tsjoengking (Chongqing), Sjanghai en Tianjin is Peking een van de vier Chinese gemeenten die dezelfde status hebben als een provincie.

Na Tsjoengking (Chongqing) en Sjanghai is Peking met een inwonertal van 15 miljoen (schatting uit 2005) de grootste stad van de Volksrepubliek. De stad is een belangrijk knooppunt voor verschillende vormen van vervoer met vele spoorwegen, autowegen en autosnelwegen die in en uit de stad gaan. Peking wordt vooral gezien als het belangrijkste centrum voor bestuur, onderwijs en cultuur. De economische hoofdsteden van China zijn echter Sjanghai en Hongkong. Peking is een van de vier historische hoofdsteden van China.

Mongoolse troepen brandden de stad Zhongdu tot de grond toe af in 1215 en herbouwden op deze plek hun 'grote hoofdstad', Dadu (??, Wade-Giles: Ta-tu), in 1267, wat het begin is van het huidige Peking. De Mongoolse heerser, Koeblai Khan, die keizer van China wilde worden, vestigde in Dadu, dat dicht tegen zijn machtsbasis in Mongolië lag, zijn hoofdstad. Dadu was gelegen ten noorden van het moderne Peking. Het centrum lag bij het noordelijke stuk van de tweede ringweg, en strekte zich in noordelijke richting uit naar de derde en vierde ringweg. Resten van de stadsmuur uit de Mongoolse tijd staan nu nog overeind.

. In de Nederlandse taal is Peking het woord voor deze stad, maar steeds meer Nederlanders gaan ertoe over de naam Beijing te gebruiken.

Hutongs

Hutongs (??), wat letterlijk steegjes betekent, zijn opgebouwd uit siheyuans (???). Een siheyuan is een gebouwencomplex van vier gebouwen (woningen met meerdere gezinnen, werkplaatsen en winkeltjes) rond een centraal pleintje, omgeven door een muur. De wegen in een hutong zijn vaak oost-west aangelegd, zodat de deuren in een noord-zuidrichting geplaatst kunnen worden. Deze bouwwijze komt voort uit de filosofie Feng Shui en is ook toegepast bij de bouw van de Verboden Stad.

Vroeger waren ze talrijk, maar nu verdwijnen ze in een hoog tempo. De vrijgekomen grond wordt volgebouwd met hoogbouw.

Dag 2 dat ik in Beijing ben gaan we het plein van de hemelse vrede bezoeken .Het Plein van de Hemelse Vrede of Tiananmen-plein (?????) wordt wel het grootste plein ter wereld genoemd. Het plein is 880 meter lang en 500 meter breed. Op het oppervlak van 440.000m2 kunnen minstens een miljoen mensen samen komen.Daar na gaan we naar de verboden stad.

De Verboden Stad (Zijin Cheng) werd gebouwd tussen 1406 en 1420, gevolgd door de Hemeltempel (1420) en verscheidene andere bouwwerken. Het complex is verdeeld in een 'Binnenhof' en een 'Buitenhof'. Het Buitenhof bestaat uit de paviljoenen Tai He, Zhong He en Bao He. Daarbij staan de zij-paviljoens Wen Hua en Wu Ying, waar de keizer belangrijke besprekingen hield. In het Binnenhof bevinden zich de paleizen Qian Qing Gong en Kun Ning Gong, met daarnaast nog enkele paviljoens en zes kleine paleizen aan de west- en aan de oost-kant.En als laatste als ik het nog allemaal bij kan sloffe tenminste

Cool
,bezoeken we de Tempel van de Hemel .Zal wel een vermoeiend dagje zijn, maar ja uitrusten doe ik thuis wel .Je komt niet elke week in China hé, dus nu moet ik mijn kans pakken om zo veel mogelijk te zien .Dag 3 bezoeken we de grote muur bij Mutianyu en daarna een riksjatocht. Door een Hutong (oudevolkswijk . Dag 4 is weer een druk program bezoek aan het zomerpaleis ..

Het complex van 70.000 m² is aangelegd in een uitgestrekt domein rond een groot, kunstmatig meer, het Kunming-meer (de aarde van de uitgraving werd gebruikt voor het aanleggen van de grote Langleven-heuvel in het park), en bestaat uit allerlei rijk versierde en goed bewaarde paviljoenen, gaanderijen, woningen en tempels

Deze plek was van oudsher een buitenverblijf van enkele dynastieën keizers, maar de huidige gebouwen dateren uit de tijd van Cixi, de keizerinweduwe. Zij liet aan het eind van de 19de eeuw het hele complex uitbouwen, en verbleef hier grotendeels zelf tijdens de laatste jaren van het keizerrijk.Het geld voor de aanleg van het uitgestrekte domein haalde zij uit de kas die bedoeld was voor de vernieuwing van Chinese vloot, wat een van de elementen van de nederlaag tegen de Engelsen was tijdens een van de opiumoorlogen. Sinds de revolutie is het een groot openbaar park, en wordt erg druk bezocht op vrije dagen. Daarna gaan we naar de lamatempel en het Olympisch dorp met het vogelnest .En als klap op de vuurpijl uit eten in een echt Chinees eethuis met als speciale tijd pekingeend jammie jammie .

Laughing
Ik hoop wel dat ik nog puf over heb na zo'n druk program om te kunnen genieten van zo'n uitgebreide maaltijd . maar ja de laatste dag in Beijing hebben we een vrije dag .

Nog 4 weken dan is het zo ver

Vrgr jan

P s Bron Wikipedia

martien

dag jan ,
was weer een mooi verhaaltje, ja uitrusten kun je wel op het bankie bij je thuis, en dat lekkers chinees eten dat zal er swel in gaan , ik gun je het wel , het is wel een heel eind weg, waar je bent , maar petje af ,dat je het gewoon doet , nog veel reisplezier , groetjes en goede reis ,martien .

lucia

wat dacht jij thuis uitrusten
zal er niet bij zijn gelijk aan de gang in de tuin hier vacantie houden en dan ook nog niks doen mooi niet grinnik

pstols@zeelandnet.nl

Ongelooflijk Jan dat jij dat allemaal gaat zien en bezoeken. Zoals het plein van de hemelse vrede, nou ja hemelse vrede? Er zijn daar verschrikkelijke dingen gebeurd, maar daar kun je het daar beter niet over hebben denk ik.Hoewel als je toevallig op het plein een man ziet lopen met twee boodschappentassen, denk je toch aan die bekende beelden van die man die een tank wist te stoppen.Ik wens jou in elk geval de hemelse vrede als je daar bent en op je hele reis.