DROOMREIS.reismee.nl

Mijn indruk van St Petersburg // Moskou

Het is nu al weer een paar weken geleden dat ik thuis kwam van mijn treinreis .

Je heb van die vakantie die wat tegenvallen en later denk je het was echt helemaal niks .

Maar je heb ook vakanties die mooi zijn, nou die worden steeds mooier als je er later tegen aan kijkt .Het laatste valt deze onder. Nu zo'n bijna 3 weken later wordt hij nog steeds mooier .En als ik het mag beleven later in het bejaarden huis is het inmiddels een super droom reis geworden denk ik zo .

Wat mij zo al opviel op deze reis ,het zijn wel indrukken van mij persoonlijk dus niet maat gevend en ook zeker geen oordeel over een van de landen waar ik was .Je zou er echt een half tot een jaar moeten wonen om door te krijgen hoe het allemaal werkt .In zo'n grote stad als St. Petersburg in 4 dagen 3 fietser te zien is wel apart ,en af voer van het hemel water van gebouwen die zo over de straat loopt ,je moet echt zoeken naar een grote supermarkt .Er zijn wel heel veel kleine zaakjes waar je met een rolater of rolstoel nooit binnen kan komen die zitten met een stenen trap onder het straat nivo .Wat je wel ziet zijn veel grote mode zaken aan een van de drukste wegen de Nevskiy Prospect ,een vierbaans weg waar het een beetje op Zandvoort lijkt wat de snelheid betreft je mag er 70 km en daar blijven ze echt niet onder als ze de kans krijgen en je ziet daar zeldzaam nog een Lada of ander oost europees merk auto .De BMW ,Mercedes ,Audi ,en de japanners en allemaal de nieuwste types voeren de boven toon en liefst zo groot mogelijk, de zogenaamde Pc hoofd aso bakken . Aan die straat of een van de zij straatjes zitten wel veel eet gelegenheden en natuurlijk een Mack alles van hoge kwaliteit en prijzen .Het open vervoer is spotgoed koop

Ik vond het geweldig in mijn eentje 3 volle dagen door zo'n stad rond te lopen ,uren door het Hermitage te dwalen ,en alle verdere prachtige museum 's kerken te bezichtigen .Zondag 5 sep. S avonds 23.30 uur werden we op de nacht trein gezet richting Moskou door de gids van tiaratours .Ik dacht dat ik in een spionage film van de jaren 50 terecht was gekomen groot station zwakke verlichting ,bombastische muziek keurig in het gelid staande dames bij elke coupe die streng je papieren controleerde .Die van ons leek wel zo weggelopen te zijn uit de clip, van Elthon John met dat mooie liedje over Nikita . Toen de trein zich in beweging zetten gooide ze haar haar los ,en zij mijn mede reiziger phoe phoe, en ik nou nou de rest is censuur. Smorgens goed 7.00 uur arriveerde we in Moskou na het in chekke ben ik samen met jan de stad in gegaan via de metro na een klein half uurtje en 7 station zaten we bijna in het centrum .onze indruk van Moskou is groot druk en weer veel grote auto's . Vergelijke met St. Petersburg moet je maar niet doen .Rond om het rode plein en het plein zelf is het prachtig machtig grote gebouwen. Kom je verder van het rode plein af wordt het wat minder allemaal.Bepaalde metro's stations zijn wel geweldig mooi .Met roltrappen zo hoog dat de roltrap in Rotterdam van de voet en fiets tunnel een keuken trapje bij is .De mensen lopen wel met een niks zeggende blik langs je heen, tot je de weg vraagt dan zijn ze erg behulpzaam ,en lopen soms zelfs een eindje met je mee om het aan te wijzen waar je heen moet .we maakte ook een paar keer mee dat we op onze plattegrond stonden te kijken hoe nu verder ?dat er een naar ons toe kwam en aan wees waar we stonden en aan wijzigingen gaf hoe nu verder. .Het bleek dat ze dan graag Engels met je spraken mijn reis genoot sprak vloeiend Engels .En ik zat op school graag naar buiten te kijken .

Zo dat zijn wat indrukken van 2 steden in Rusland , en van korte ontmoetingen met de Russen

Ik stop er maar mee anders wordt het wat lang .

Het volgende verhaal gaat over hoe ik Mongolië // China heb beleefd .En tiara tours

Vrgr jan

Reacties

Reacties

Willy

Wat kun je toch leuk vertellen

lucia

zo zo jantje ik zou toch ook graag de censuur van het verhaal horen na 3 weken thuis komt er weer wat nieuws uit wat ik dus hier moet lezen foei foei
maar het was weer een mooi verhaal jan waar weer velen van kunnen dromen en jij meegemaakt heb oo zo

Richard & Lilian

Beste Jan,
Wij hebben ons reisverslag en foto's ook online gezet.
Deze kan je vinden op: http://tse.reizensite.nl
Groeten, Richard & Lilian

thera

hallo jan
wat een mooi verhaal weer
maar er komt steeds meer uit he van wat je hebt mee gemaakt )
ik wacht op t volgend verhaal
en dan wil ik alles horen hahahahah
groetjes thera

pieter

Wat jij in een paar dagen MOskou en St- Petersburg beleefd heb, maak je in Smerdiek in heel je leven niet mee. Maar die censuur is echt niet nodig Jan, wij zijn allemaal volwassen mensen en kunnen wel wat hebben.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!