DROOMREIS.reismee.nl

5 dagen beijing

Hallo allemaal 5 dagen Beijing .

17 Sep//22 Sep

We kwamen ongeveer 14.00uur aan in Beijing ,werden weer keurig op gewacht door een van tiara tours .Wat een drukte allemaal er stonden er veel met parapluutjes , ik dacht dat is linke soep dat wordt veel regen . Maar over die 5 dagen viel het allemaal reuze mee ,ik was allang blij dat het geen 30 gr was ,maar ja het weer heb je niet in de hand als het regent je plu op zetten en als de zon schijnt je zonnen bril . We werden netjes naar het hotel gebracht zag er keurig uit allemaal .mooie ontvangst hal en pracht kamers douche met wc 16 hoog, ik zat op 8 hoog .Wel een verschil met de slaap coupe in de trein of Ger tent .Al heeft alles zo zijn charme het is en blijft een groot avontuur . we spraken af om met een stel uit eten te gaan 18.30uur liepen we ergens naar binnen een groot restaurant waar achter af bijna alleen locale bevolking komt eten precies wat we zochten .Wij aan het bestellen eerst wat te drinken , ik bestelde een glas cola maar ja dat kende ze daar niet schijnbaar ze kwam met een anderhalve liter fles Pepsi cola aan dus dorst hoefde ik niet te lijden ,via de lijst van tiara en mijn boekje chinees ,stond even later de tafel met zo'n draai plateau helemaal vol genoeg voor 2 dagen eten met 8 personen zie foto . Wat hebben wij gelachen daar .Ik zeg, ga is ff vragen waar de wc is via mijn boekje, wist allang waar hij was maar kijken of ze het konden lezen en het werkte ze wees de wc keurig aan , was wel snel terug wat een lucht pffffff .Maar het eten was super lekker en daar gaat het toch om .Ze zaten ons wel aan te kijken af en toe ze dachten vast die holanders zijn gek geworden zo zaten we te lachen .En zeker toen Joris, Herman Vinkers na ging doen . En bij de rekening bleven we lachen. Het kwam op gemiddeld ruim 5 Eu dat is nog is gezellig uit eten gaan hè ?. zaterdag 18 sep. Excursie naar het plein van de hemelse vrede was wel een aparte ervaring op dat plein rond te lopen waar op 4 Juni 1989 die foto werd gemaakt van die man voor die tank bij de studente op stand en die toen met harde hand is neer geslagen waar veel doden bij vielen .We vroegen onze gids er naar maar die mocht er niks over vertellen .Op zo'n moment voel je toch ff het systeem wat daar geld .

Ongelooflijk dat zo iets toen gebouwd is .

Interessant om te weten

  • Meer dan 1.000.000 arbeiders hebben aan de stad gewerkt
  • Meer dan 20.000.000 stenen moesten gebakken worden en op maat gemaakt
  • De steenfabriek lag meer dan 15.000 km van Beijing
  • Het hout voor de gebouwen, welke steeds werden aangepast, kwam vanuit de tropisch bossen in China
  • De oppervlakte van de Verboden Stad is 720.000 m², waarvan 150.000 m² is bebouwd
  • De omtrek van de stad is 960 x 750 meter
  • In de stad staan maar liefst 890 paleizen
  • Er zijn 9.999 vertrekken gerealiseerd (alleen de hemel mag een paleis hebben met 10.000 vertrekken, zo verteld de legende van de Jade keizer, heerser over alle goden )
  • Om de stad heen ligt een muur van 10 meter hoog (en knalrood geschilderd) en 3,5 km lang
  • Er waren 4 poorten waardoor men de stad kon binnentreden
  • Iedere hoek van de muur bevatte een vestingachtige toren
  • Rond de muur lag een gracht van 52 meter breed en 6 meter diep
  • In de Stad is de film 'The Last Emperor' opgenomen
  • Per dag bezoeken ongeveer 50.000 bezoekers de stad
  • En daar was ik er een van 18 sep.2010 .

Zondag 19 Sep.

Excursie naar de Chinese muur .Zoveel over gelezen en op tv gezien en nu stond ik er zelf op .Echt overweldigend een muur die wel 6000 km lang is geweest naar schatting een 1000 000 doden heeft gekost ,dat doet toch wat met je heel indrukwekkend .

Middags zijn we in een echte oude stads wijk geweest Hutong genaamd rond gereden in zo'n fiets taxi prachtig was dat .Nog in een woning geweest nou ja woning ? een paar kamers daar slapen en leven ze in .Nog wat cadeautjes gekocht voor het thuis front .

Maandag 20 sep.

Excursie naar de Lama tempel ook weer heel indrukwekkend staat een beeld van Bhoeda wel 23 meter hoog mocht je geen foto's nemen en was heel donker daar binnen dus dat lukte stiekem ook niet .Ook weer een groot tempel complex dat je je afvraagt hoe kregen ze het gebouwd zonder alle moderne hulp middelen van nu .

Net als het zomer paleis van de Keizer

Het complex van 70.000 m² is aangelegd in een uitgestrekt domein rond een groot, kunstmatig meer, het Kunming-meer (de aarde van de uitgraving werd gebruikt voor het aanleggen van de grote Langleven-heuvel in het park), en bestaat uit allerlei rijk versierde en goed bewaarde paviljoenen, gaanderijen, woningen en tempels.

.Ook bezochte we nog de Tempel van de hemel

De Tempel van de Hemel ligt in een uitgestrekt park in het zuiden van Beijing . Hier leidden de keizers van de Ming-dynastie een plechtige, rituele ceremonie, waarbij ze als bemiddelaar tussen hemel en aarde offers brachten om de gunst van de goden af te smeken voor de volgende oogst. De godsdienst die daarbij hoort is het daoïsme. Tegelijk was deze band met de hemel natuurlijk ook de legitimatie van hun bewind.

Het tempelcomplex bestaat uit de grote ronde hal waar voor de goede oogst werd gebeden, de hal van keizerlijke onthouding (de keizer moest 3 dagen vasten alvorens aan de ceremonie deel te nemen) het open altaar van de hemel, en enkele bijgebouwen.

We zijn ook nog bij het vogelnest geweest waar 2 jaar geleden de Olympische spelen zijn gehouden wel een groot verschil met al die kerken en paleizen zo'n modern stadion met een immens groot plein er bij .Wel heel mooi allemaal .

Bij de excursie 's waren de lunch en avond eten in begrepen .Dus dat was 6 x genieten geblazen heerlijk allemaal in echte Chinese eethuizen

Zo dat waren in het kort de excursies

In de avond zijn we met een stel nog wat gaan drinken in een echt chinees café zal ik het maar noemen .We zaten op straat aan een lange tafel ging allemaal prima tot het ging regenen regen jassen aan zonnen paraplu werd op gezet was wel super gezellig .Ik vroeg waar de wc was ? nou ja vragen meer een gebaar wat ze gelijk snapte ,ze liep netjes mee ik dacht zo dat gaat goed maar wat bleek ze bracht me in een zij straat en daar kon ik plassen zo op straat en zij verdween snel tja je kan niet alles hebben hé .De dames moesten bij de buren op zo'n hurk wc zonder deur er voor . Ik heb nog wat voor gelezen uit het rode boekje ,maar kreeg de indruk dat ik niet serieus werd genomen hihihihihi .Al met al een super leuke afscheid avond

dinsdag 28 september 2010

was een vrije dag die we besteden aan het inkopen doen van nog wat cadeautjes in een soort groot waren huis wel 8 hoog stampvol met T-shirtjes //schoenen// Horloge //jurken /nacht hemden //parels //enz. enz. en heel opdringerige wel mooie verkoopstertjes .

Woensdag 22 Sep

6 uur er uit ontbijten met nasi en van alles wat .

7 uur het busje in op naar het vliegveld werden weer heel streng gecontroleerd maar ja hoort er bij ,waren weer lieftalige dames dat vergoede het wel .Na een prima vlucht van ongeveer 9.5 uur tussen 2 Chinese waar geen woord werd gezegd landen we met een tijd verschil van 6 uur op Schiphol .Met de trein van 16.43 uur richting Bergen op Zoom waar ik werd op gewacht door Marel // Robin en Malik .was ik om ongeveer 18.00uur weer thuis waar mijn vrouwtje mij met open armen ontving . Wie dit helemaal leest verdient een ronde prijs .

Nog een verhaal volgt een samen vatting van een geweldige droom reis .

Vrgr jan

Reacties

Reacties

lucia

zo zo jantje dat was het dan nog een kleine toegift en dan kan je er zelf aan gaan beginnen het nog eens allemaal goed te laten doordringen want die indrukken verwerk je niet in een week we zullen er uiteraard nog veel over spreken hier thuis
2 jaar is best een lange tijd he en dat hadden we je gegeven daarna is het afgelopen grinnik

thera

o o o die jan wat heb jij veel meegemaakt zeg
geweldig allemaal hoor
maar een ding snap ik niet dat je niks aangekomen bent met al dat lekkere eten zeg
pfffffffffff
en luuske was zeker erg blij ja dat je er weer bent hoor
en je chatmaatje ook natuurlijk
we zulen nog wel een lange tijd er van te horen krijgen denk ik zo maar ja net als luuske zegt 2 jaar moet genoeg zijn hahahahahaah en dan der mee ophouden denk.
vele groetjes thera kuske

peerke

hoi jantje is weer een erg lang verhaal met weer veel
nieuwtjes een aantalhad ik al van je gehoord natuurlijk
maar dat geeft niets hoor blijf toch intersant hoor.
hoe is het nu ben je al over je jetlag heen
en ben je weer een beetje gewend aan ons geweldig weer o ja met die ploeg van je gaat het ook geweldig
heb je wel gezien denk ik dat word degraderen denk ik
of niet maarik ga er nu mee kappen want ik heb mensen aande deur voor handel houdoe he

Maddie.

Jan, het was een heel verhaal...maar het was weer genieten !!! Wat kun je dat toch mooi vertellen : Het is of je het een beetje meebeleef!!Oergezellig..
En , wat die mooie dames daar betreft : kon je er daar geen van als souveniertje meebrengen, hahaha..

Dus daarginds is plassen op straat heel gewoon? Terwijl dat hier strafbaar is...maar hoe die dames daar moeten plassen...daar moet ik niet aan dénken!

En wat hebben jullie daar met zo'n grote groep voordelig gegeten!! Maar ik denk dat daar de muntwaarde ok véél lager ligt..zou het niet?

Kortom..ik verheug me op je volgende verhaal, en geloof me: ze verdwijnen na het lezen bij mijn bewaarpost!!!
Groetjes daar in st Maartensdijk, vanuit Oud Vossemeer.

pieter stols

geweldig Jan wat jij allemaal gezien en meegemaaakt hebt. En n u je weer thuis bent is het natuurlijk vertellen tegen iedereen die je tegenkomt. Je kan je verhalen net zo mooi en sterk maken als je wilt. Wan t wij zijn er toch niet geweest.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!